Ingen häst är den andra lik

Det rubriken säger är en sak jag tänkt på en del.
Det ska vara si och så och man ska göra på det sättet eller på ett helt annat sätt säger man. 
 
"En häst ska gå på lösdrift för att må bäst"
"Hästen trivs bäst på box"
"En häst ska ridas dagligen för att må bra"
"En häst borde inte ridas så mycket, man borde ta det mer lugnt med hästen"
"Hästar måste ha kompisar i hagen"
"Hästarna slår ihjäl sig om dom har kompisar i hagen"
 
Exemplen är otroligt många, och visst har väl alla hört någon säga att det här är bäst för hästen, eller "det här funkar bäst". Min fråga är, finns det en hästhantering som passar alla hästmänniskor, och kanske framförallt, finns det ett sätt som passar alla hästar? 
 
För mig känns det rätt självklart, att olika hästar behöver leva på olika sätt för att må bra, precis som att vissa hästar passar bättre till vissa saker än till andra. En Shetlandsponny är inte gjord för att hoppa som ett Halvblod som är avlad för uppgiften, även om Shettisen kan hoppa. 
 
Det viktigaste tycker jag är att anpassa hästhållningen till individerna. Har man en häst som blir rastlös av att inte kunna leka med andra hästar i en hage, låt hästen gå med andra hästar i hagen då.  
Har man en häst som inte gillar att gå med andra hästar, som hellre har kompisarna i en hage bredvid sig, låt hästen gå ensam i hagen då. 
 
Det är egentligen ingen big deal tycker jag, oftast känner man sin häst så pass väl att man märker snabbt när den är nöjd eller missnöjd, och då vet man om man ska ändra något i hästens vardag eller inte. 
 
Jagge rids till exempel ganska mycket, han har lugna dagar, men vila helt gör han väldigt sällan mer än en dag i veckan, oftast får han vila färre dagar än så. För det fungerar bäst så med han, han blir lätt ofokuserad om han inte får tänka och röra på sig, åtminstone litegrann på hans lugna dagar också.
 
Vad tycker ni?
 
 
/Stina
 

 

Kommentarer
Postat av: Malin

Du har helt rätt! Jag hatar när folk tror att dom vet bättre än mig om vad min häst behöver. Min ponny är 23 år och jag rider henne 6 dagar i veckan, vilket många tycker är på tok för mycket. Men om hon vilar fler dagar blir hon alldeles för pigg och ofokuserad. Så länge hon är pigg och fräsch kommer jag rida 6 dagar i veckan, för jag märker om hon behöver en till vilodag och när den dagen kommer kommer jag att ge henne fler vilodagar. Men jag blir ändå lite irriterad när folk lägger sig i. Man kan inte hantera alla hästar på samma sätt, alla hästar mår inte bra av samma saker, punkt slut.

2015-05-03 @ 10:35:48
URL: http://tildaomalin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0