Vad ska hästar vara bra för?

 

Många ungdomar spenderar tonåren i stallet, hästsport är en stor sport i Sverige och enligt Tidningen ridsport engagerar sig cirka en halv miljon människor i hästar. Hur kommer det sig att så många väljer att hålla på med hästar, och lär man sig någonting av att vara hästmänniska?

Jag är för att människor ska hålla på med hästar, inte minst ungdomar. Jag hade jättegärna sett att man prövade på ridning på skolidrotten, det är trots allt en idrott, och då kanske fler skulle börja rida på fritiden också. Jag själv är hästtjej och jag tycker att alla borde få chans att pröva på ridsporten. Det finns så många argument för varför jag tycker såhär, bland annat så ger hästen otroligt mycket glädje och självförtroende, vilket många ungdomar i dagens samhälle behöver. Stallet är en jättebra fristad om man haft en jobbig dag eller så, oavsett vad man känner så är det en lättnad att komma till stallet och klappa på en mjuk hästmule, eller ta en ridtur i skogen.

Stallet är också en jättebra plats att lära sig ta ansvar på. Man måste se till att hästarna i stallet mår bra, de kan inte ta hand om sig själva. Man måste vara en ledare och kamrat till hästen, och det är en toppenbra egenskap att ha i arbetslivet sedan tror jag, för i stallet kan man inte styra med järnhand, man måste vara en ödmjuk ledare och samarbeta, både med hästarna och med andra människor i stallet.

I stallet blir man handlingskraftig, man lär sig hantera lite (eller mycket) skit under naglarna. Jag har massor av exempel från mig själv, till exempel när min häst har bajsat i sitt vatten, jag tvekar inte en sekund på att göra rent det, jag tar tag i tvättsvampen och rengör på en gång, det är sådant många i min ålder gärna skulle avstå tror jag.

Enligt Lena Forsberg påverkas kvinnors syn på ledarskap av om kvinnorna brukar vara i stallet. Hon menar på att man som kvinna ser annorlunda på ledarskap och man vågar helt enkelt ofta vara en bra ledare om man varit mycket i stallet och är präglad av stallmiljö. (http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbotten/stalltjejer-blir-ofta-chefer)

Nu kanske du som läser detta tänker att man kan lära sig ta ansvar och bli en bra ledare på andra sätt än att vara i stallet, och ja, det är klart man kan det. Men stallet är en väldigt bra väg till att bli ledare och en skicklig entreprenör, man lär sig om ledarskap betydligt mer konkret i stallet än om man sitter på en föreläsning
och lyssnar, även fast det också är ett sätt.

En annan sak du kanske tänker är att ridning är dyrt och att alla inte har möjlighet att hålla på med hästar. Tyvärr är det sant, och jag önskar att det skulle vara billigare så fler har möjlighet att rida, men att införa ridning på idrotten i skolan kanske skulle vara ett bra alternativ?

Avslutningsvis vill jag egentligen bara säga att jag tycker fler ska börja med hästsport, för det ger en så mycket, och man lär sig mycket saker som är toppenbra att kunna i vardagen och arbetslivet också. Jag tycker att det vore jättebra att hitta en lösning för att kunna införa ridning på skolidrotten, åtminstone ge skolungdomar möjlighet att pröva på ridning, för det är helt fantastiskt.

 

 

 


Kommentarer
Postat av: norrbotten emma

fiin bild =)

Ha en bra dag

2015-10-07 @ 11:04:15
URL: http://nouw.com/lillemmish
Postat av: Dixi Wonderland

Jag saknar tiden i stallet :(

2015-10-07 @ 11:12:52
URL: http://dixiwonderland.com/
Postat av: Josäfin Andersson

jättebra inlägg, började med hästar för att jag älskar djur och samtidigt ville träffa nya människor i min ålder med samma intressen som jag! Så rätt det blev :D

2015-10-07 @ 11:57:35
URL: http://jossanamigo.blogg.se/
Postat av: Frida

Bra skrivet, håller med dig :)

2015-10-08 @ 20:49:35
URL: http://fridapluppjakobsson.blogg.se/
Postat av: my

Superbra inlägg :) Jag började rida och alla tjejkompisarna började ungefär samtidigt. Sedan har det bara fortsatt och efter 10 år på ridskola fick jag mig min egna ponny :D

2015-10-08 @ 20:49:43
URL: http://monkiapa.blogg.se/
Postat av: Lilly

Bra inlägg och fin bild!

2015-10-08 @ 20:55:45
URL: http://misslittleli.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0