Har ni era hästar i frysboxar?

Ja det är en bra fråga. Läste ett väldigt bra inlägg angående täcken på http://webrider.se/jakob/?p=5188

Jag väljer även att publicera hela i lägget här för att så många som möjligt ska läsa.modet är alltså Jakob som skrivit detta inlägg och inte jag, men jag tycker ungefär lika.

Här är inlägget:

"Måste bara fråga min läsare en enkel fråga. Bor era hästar i frysboxar?

När jag cirkulerar runt på WWW, läser bloggar, läser kommentarer, tankar och åsikter så börjar jag tro att så är fallet; för inte kan väl människor ha så kallt i deras stall att hästarna endast kan stå utan täcke i högst två minuter? Eller har jag missat någon ny, revolutionär, färsk, nytänkande och viktig forskning om att hästens päls faktiskt har blivit bortavlad? Jag börjar nästan tro det. Om inte mina aningar är sanna (hoppas för bövelen att de inte är det för i så fall så plågas min åsna i denna sekund och har gjort hela vintern) så verkar det som att en stor del av hästsverige faktiskt har missat att: hästar har päls som fungerar utmärkt, en klippt häst börjar frysa först vid -20, människor väldigt ofta täckar sina hästar alldeles för mycket och att hästar blir varma av ridpass och att de håller sig varma upp till 20 min efter. VA VA VA Är DeTTAa SanT. Ja.

Min egen filosofi är att inte täcka så himla mycket. Egentligen är detta väldigt individuellt, precis som människor som fryser hästar olika mycket men jag tror att det generellt sett är ganska lika för alla. Nu under vintern blir ju gärna hästägare hysteriska och livrädda för att deras hästar ska frysa och de slänger på sina hästar både ett, två och tre täcken. Nödvändigt? Förmodligen inte. Det blir ju inte mycket kallare än -20 i Sverige och då klarar sig en klippt häst i bra hull och god kondition med ett enkelt vintertäcke på 200 gram, vid snöstorm kan jag förstå att man vill ha lite extra på hästen just när den är ute i hagen men för Guds skull inne i stallet behöver den inte ha täcke under de minuterna man gör i ordning den! Kan hästen dessutom röra sig lite i hagen så håller den värmen väldigt fint, tro det eller ej men de har naturliga instinkter.

Så snälla plz ta det lite lugnt med täckningen av era hästar, ni gör dem snarare en otjänst. Under täcket ska hästen ha en normal kroppstemperatur, det ska absolut inte vara “varmt och gosigt”. Hästar är inte människor, de är djur och djurens instinkt är att hålla just en normal kroppstemperatur. Blir rädd när jag läser om hur mycket människor täckar sina hästar, hade jag gjort så med Naiomi hade jag fått veta att jag levde (mest troligt uppleva döden)."


/Stina



Två gamla hagbilder på Jagge med regntäcke får bli inläggets bilder.

/Stina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0