15 skäl att köpa ponny

Text från Ridsport

Jag minns när vi skulle köpa ponny och jag inte var så säker. Ingen la så värst mycket krut på att övertyga mig. Utom dottern då. Och vår hopptränare tyckte att vi skulle. Men det var liksom ingen som kom med de kloka argument jag så väl behövde höra. Därför vill jag erbjuda en liten puff till alla er därute som är i valet och kvalet.

Tro mig, det är det bland det bästa jag gjort för mitt barn. Och här är skälen:

1. Ponnylivet är sunt både fysiskt och psykiskt. Ponnybarn har roligt medan de rör på sig, och de brukar i regel inte falla in i destruktiva cirklar som till exempel självskadebeteende.

2. De ligger inte så ofta berusade på fester heller, eftersom det inte ges så jättemycket utrymme för festande.

3. Ditt barn blir handlingskraftigt. I stallen lär man sig att ingripa när något händer. Om skolan börjar brinna kommer ponnybarnet ha kastat sig på brandsläckaren och släckt elden innan någon ens hunnit ringa 112.

4. Är ditt barn en flicka får hon en motvikt till utseendehetsen. Hon har en fristad i stallet där hon får vara skitig och osminkad och där det sätts värde på vad man gör, inte på hur man ser ut.

5. Du får vara tillsammans med ditt barn i en ålder då barn och ungdomar annars börjar dra sig undan vuxna.

6. Ditt barn lär sig att ta ansvar och att ta hand om andra levande varelser.

7. Ditt barn får tröst och kärlek av ponnyn när allt annan blir för jobbigt. Jag är övertygad om att hästar och ponnyer faktiskt räddar liv.

8. Ditt barn utvecklar ryggrad och ledaregenskaper som sägs kunna ge fördelar i yrkeslivet så småningom.

9. Varken du eller ditt barn blir soffpotatisar. När andra fredagsmyser med chips och läsk är ni i ridhuset och gör cavalettiövningar.

10. Ditt barn får ett intresse för livet som hon eller han kan ta upp när som helst i framtiden.

11. Ponnybarn lever i verkligheten, för med hästar måste man vara närvarande, och de blir möjligen lite mindre skärmberoende än många andra barn.

12. Du får veta mycket om ditt barn under de långa bilresorna och ni får enkontakt vars ränder antagligen aldrig går ur.

13. Ditt barn lär sig att kämpa och ta motgångar. Ingen vinner varje gång, och ponnyer kan bli halta eller sjuka precis innan en viktig tävling. Ridande barn fostras inför livets vedermödor.

14. Ditt barn blir redigt och händigt och det sitter i för alltid. Alla ponnybarn kan hantera hammare och skruvmejsel. Alla.

15. Ditt barn kommer i framtiden att hysa tacksamhet för att du ställde upp under ponnytiden, och gör antagligen gärna något liknande för sina barn.

/Jossan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0