Hur man fotar häst porträtt med svart bakgrund

Tänkte ta och visa er hur man fotar porträtt så bakgrunden blir svart så som tillexempel träns reklamerna från Hööks. 
Det man ska gör är att ”lura kameran” genom att placera hästen i två olika ljusförhållanden, det är lättast i tillexempel en dörröppning.  Det man ska fota (i det här fallet oftast hästens framdel och huvud) ska vara i ljuset från utemiljön och bakdelen längre in utom räckhåll för det starkare ljuset.
Sen exponerar man efter ljuset som faller på hästens huvud/framdel. Lite som jag försökt illustera här:

 

Exponera gör du enklast genom att ställa in kameran på P (på en Canon kamera, och tror det är ungefär lika på Nikon) och sen trycka på knappen som har ett Q i en fyrkant. Då ser det ut som på bilden nedan:


Sen använder du det lilla ”hjulet” uppepå kameran och vrider det antingen åt höger eller vänster (testa dej fram).

Ärligtalat så vet jag inte om det är nödvändigt att göra det här med kamera inställningarna, men jag gjorde så och det funkade för mej.  Jag vet även att det här kanske är mer än av en "genväg" till exponering och vill ni lära er mer om det så rekomenderar jag att ni googlar, finns massor med bra sidor. 


Det kan även hända att lite av det som ska vara svart i bakgrunden inte är det men det är lätt att fixa i efterhand. 

Länka gärna inlägg där ni fotat med den här "effekten" i kommentarsfältet.
Lycka till med erat fotograferande nu! Om ni har några frågor så är det bara att höra av er.

Edit:Fick en kommentar om hur man exponerar! 
 

/Jossan

 

Kommentarer
Postat av: Lina Holmbom

Lättast är om du har Manuell inställning. Är ljuset starkt, ISO 100 slutartid 125. Och därefter ändra slutartiden om du vill ha mörkare eller ljusare bilder =)Ju mindre du behöver redigera bilder i efterhand desto snyggare slutresultat =)

Svar: Tack så mycket, jag la till din kommentar i inlägget så det blir lite tydligare :D/Jossan
Jossan & Stina - Ljusdalsryttarna

2013-08-03 @ 23:10:35
URL: http://skrotpiloten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0