Åsiktsinlägg / Svar på kommentar

Fick en kommentar på det här inlägget, angående halsförlängare/gummisnodd.

Från samma person som innan skrev:


Svar från Stina:
"Det heter varken gummisnodd eller inspänningstygel, det är en sorts inspänningstygel. Som heter halsförlängare. Rex har gått så lång tid utan att jobba i rätt form och använda ryggen och bakbenen, då kan man använda snodden för att hästen ska få upp ryggen lite och jobba mer "genom" kroppen och då även stärka sig i hela kroppen. Detta är ett ämne man kan prata om länge fram och tillbaka. Det är ju även så att jag tror att Jossan rider på snodden för att hon vill utvecklas och inte bara sitta där med en häst som inte jobbar genom kroppen. Det går ju såklart att få lektionshästarna i form ändå men vissa av ponnyerna är svåra på det sättet då de inte har jobbat i form regelbundet på länge. Jag rider även själv på hjälptygel men då graman för att Jagge verkligen ska jobba på ordentligt för att stärka sina muskler."


Svar från Jossan:
"Jag håller med om det Stina skrev. Och för det första så heter det somsagt halsförlängare men det kallas för gummisnodd (eller "snodd"). Det är en sorts hjälptygel/inspänningstygel. För det andra så används den ofta på ridskolor av nybörjare som ska rida förstora eller för heta hästar. Men i just mitt fall så är det inget sånt utan jag klarar av både Rex & Eddie (framför ALLT Eddie) utan Halsfölängare/gummisnodd. Det är bara det att båda är typiska ridskole hästar som inte gör mer än dom behöver (dv.s inte mycket)...
Så då använder jag halsförlängaren för att utvecklas och för att känna hur det "ska" kännas. Jag har haft den EN gång på Eddie och det känns faktiskt bättre med han i dressyren UTAN snodd nu oxå.
Med det vill jag säga att halsförlängare/gummisnodd (eller vad man nu väljer att kalla det)  inte tvingar hästen att "jobba rätt" utan det krävs ju faktiskt fortfarande jätte mycket ridning för att få hästarna att gå i form/ på tygeln.

Vi fick även en kommentar till som vi väljer att publicera:


Detta ämne kan precis som Stina skriver diskuteras fram och tillbaka länge och dom flesta har delade åsikter om det. Men det här va iafl vårat bidrag och ni är välkommna att kommentera med era egna åsikter om ni vill.

/Ljusdalsryttarna



Kommentarer
Postat av: Frida (Och Tubbe)

Sandra tog med mitt namn utan att jag visste om det.

2012-10-24 @ 18:17:51
Postat av: Frida (Och Tubbe)

Det enda jag ogillar med inspänningar av alla slag, är när folk spänner åt dem för hårt och inte förstår varför/hur och när dom ska användas. Vilket rilärarna på LRK förstår. :) Jag skulle inte vilja använda det på Tubbe, effersom han hittar rätt balans och trampar under sig efter en stunds arbete, då tycker jag att det är bättre att rida utan. :) Men det är bara min åsikt, och det var intressant att läsa era! Jag uppmanar ej till bråk :)

2012-10-24 @ 18:26:18
Postat av: molly och madde

okej sandra. Vi vill inte bråka eller något. Men när du säger att det är djurplågeri så kan man ju börja undra! Vi tror, eller VET att LRK vet precis vad dom gör, plus att det är som cissi säger, det hjälper hästarna att bygga muskler på rätt ställe. Och det hjälper dom att inte gå med huvudet som stjärnkikare. Så snälla hata inte på internet och säg det face to face istället! & snälla, vad spelar det för roll om det kallas inspänningstyglar, halsförlängare och vad det nu är, vad spelar det för roll? man behöver inte tro att man vet bäst, för det andra hade du fel också...Våran åsikt, acceptera!!

2012-10-26 @ 21:12:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0