Vikten av att....

Vikten av att träna varierat med sin häst/ponny.

Detta är något jag tycker är kul att fundera på och att få höra andras åsikter om, hur viktigt är det att träna varierat? 

Jag tror det är en av de viktigaste delarna för att lyckas inom ridsporten och hästsporten i allmänhet.
 
En väldigt viktig del är ju självklart kommunikationen mellan häst och ryttare/kusk, att hästen litar på mig som människa och att jag litar på hästen. Har man inte ett starkt band grundat på tillit med sin häst ser jag det som en självklarhet att man inte lyckas inom sporten. Det är självklart att man inte gör som någon säger om man inte litar på den, jag skulle inte lyssna på någon jag inte litar på. 

Förutom den delen tror jag då att varierad träning är väldigt viktig, både för häst och ryttare/kusk. 

Om man har ett schema där både häst och ryttare/kusk får göra olika saker, och inte samma sak varje dag, tror jag att man på sikt får:
*En gladare häst
*En gladare ryttare/kusk
*En friskare och mer hållbar häst
*En ryttare/kusk som lär sig att planera och ta ansvar

Alla punkter ovan är bra saker, saker som blir bättre om man har varierad träning. 

En häst som får göra olika saker och vara ute i skogen, på stigar, vägar och inte bara på en bana tror jag blir gladare och den håller längre. Det är väl ändå rätt självklart? 
Att en häst som springer runt runt på en ridbana/ i ett ridhus varje dag får förslitningsskador och sådant betydligt lättare än en häst som får gå ute, träna att lyfta på fötterna i skogen, hoppa lite då och då samt bli lösgjord med dressyr några gånger i veckan. 

Även ryttaren/kusken blir förmodligen gladare av att få variation i vardagen och att få pröva på olika saker. 

Här kommer ett exempel på hur en veckoplanering kan se ut:




När jag skriver dressyr menar jag självklart att man varierar även där och inte gör samma sak varje dressyrpass, samma med hoppningen, man ska inte träna på samma saker varenda pass. 

Vad tycker ni om detta ämne? Jag vill höra alla era åsikter och tankar!

/Stina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0