Dressyrpasset idag

Från början av dagens ridpass fick jag ingen ordning på min egen ridning så jag fick inte riktigt ordning på Jagge som jag ville. Att han behövde bli mer rund i formen genomsyrade allt vi gjorde. Sara som jag brukar hoppträna för var där och red samtidigt och hon hjälpte mig och sa åt mig att rida diagonalslutor i galopp. Först red jag slutan och fortsatte i förvänd galopp, bröt av och fattade rätt galopp och gjorde samma sak åt det hållet. Så höll jag på ett litet tag, sedan la vi på ett byte när vi kommit ut på långsidan efter slutan. Jag skrev att vi gjorde denna övning efter vi hade hoppat i söndags också, och idag fortsatte vi med det ett tag då som sagt. Det tog kortare tid innan vi satte ett byte vänster-höger idag än förra gången, och vi satte flera rena även i det hållet, som är vårt betydligt svårare håll.
 
Efter att ha ridit dessa galoppslutor med byten blev Jagge väldigt mjuk och lösgjord, och betydligt rundare än han var innan, vi fick alltså ut någonting väldigt positivt. Det är ju dessutom nyttigt att veta att Jagge blir väldigt mjuk av byten, då kan jag rida den här övningen i början av passen när jag tycker att det är dags att mjuka upp och lösgöra, toppen!
 
/Stina
 
Längtar förresten massor till tävlingssäsongen, om inte allt för lång tid är vi igång.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0