Pay and jump imorgon!

Imorgon är det dags för Pay and jump med Viktor. Har inte skrivit något om honom men det är en ridskoleponny som är korsning nordsvensk och fjording tror jag, kategori D. Har tävlat honom i två lagomgångar i hopplag som gått i LD. Sista omgången går nästa helg och då går den i en LD+5 det vill säga 85 centimeter för oss. Det kommer även vara inverkansridning där och då, vilket blir första gången någonsin jag tävlar med den bedömningen i hoppning. Spännande!
Vi ska alltså skutta en pay and jump hemma imorgon bara för att få in känslan igen inför sista lagomgången. 
 
Senaste lagomgången var 3 september och jag har inte ridit honom sedan dess. Första omgånge gick på hemmaplan 28 augusti och då red jag först en LD som förklass och sen laget på honom. ett stopp och en rivning i första klassen och ett stopp på sista hindret i laget. Hade ridit honom två gånger tidigare, varav ena gången var två dagar innan tävlingen då jag trimmade för att få in känslan och styrningen litegranna. Första gången jag red honom var helgen innan tävlingen och då hoppade vi. (Det är från det tillfället de första bilderna är ifrån.) 
 
Fjärde gången jag red honom var vid andra lagomgången, vad vi vet var det hans första tävling borta, då var vi två som red honom i lagklassen. Tävlingen var inomhus och vi kom runt banan med ett stopp och en rivning. För Viktor var det bara att byta ryttare, hoppa några språng på framhoppningen och sen gå in på banan igen. Det funkade bra, han hade ångan uppe och hoppade då en felfri runda. 
 
Jag har varit jättenöjd med våra tre starter även fast de inte varit felfri eftersom vi tränat såpass lite. Jag är nöjd att vi tagit oss från start till mål med trots allt fina rundor. Viktor är inte så lättriden eftersom han är en tung modell av ponny och man måste hela tiden påminna honom att springa på framåt, men samtidigt måste man vara lugn och vänta på hindren väldigt noga som ryttare, det är när jag inte gjort det som han har stannat har jag märkt. Det är en svår balansgång det där, men det är kul att testa en annan typ av häst. 
Och visst är han väl ganska charmig?
 

/Stina 

Det är förstås Jossan som fotat superfina bilder!

 
 

Kommentarer
Postat av: Anita

Snygga bilder !

2016-10-15 @ 09:16:50
URL: http://siliiins.blogg.se/
Postat av: Tea

Var på pay and jumpen. Du var väldigt duktig. I onsdags fick jag stå och hålla i jaguar (stav)

2016-10-18 @ 07:22:53
URL: http://misslisibell.se
Postat av: Anonym

Riktigt bra blogginlägg och som vanligt snyggaste bilderna som vanligt. :)

2016-10-21 @ 23:02:13
Postat av: Anonym

Uppdateeeraa :(

2016-11-05 @ 18:50:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0