Ja jag köpte ett PS-träns?

 

Tänkte förklara lite angående att Eddie har ett Perfect sit of Sweden-träns på vissa bilder (oftast från tävlingar). Då det säkert är någon som undrat över det.

Man skulle kunna tro att det är någon jag känner som är snäll och lånar ut sitt eftersom det inte precis är billiga träns, men så är inte fallet. Jag har velat ha ett PS träns sen dom kom ut på marknaden för flera år sedan. Till en början mest på grund av deras utseende. Men efter ett tag tyckte jag att det var så bra att dem var anpassade för hästen.

 Men i början tyckte jag att det var lite väl mycket pengar när jag nu inte har någon egen häst. Allt eftersom tiden gick blev jag dock mer och mer intresserad av att verkligen köpa ett, men frågan var vilken modell som verkligen var finast? Tillslut släppte PS en del nya modeller och då fastnade jag för ”olympic revulution” eftersom det är en ganska neutral modell. Så jag tänkte igenom mitt beslut noga, var det verkligen värt det? Att kunna använda ett så dyrt träns på dom få tävlingar jag åker på, utan ens veta om det skulle vara nån skillnad eller om han skulle trivas med det? Svaret blev tillslut att ja, det var värt det.


Tänkte att om jag har den ekonomiska möjligheten att köpa något jag velat ha så länge och unna Eddie att få ha ”det bästa” om så bara ibland. Så varför inte?

Faktum är ju att en ridskolehästs utrustning inte sällan är ganska sliten och tråkig då det uppstår mycket slitage i den dagliga användningen på en ridskola. På tävlingar handlar mycket om att vara lite extra fin och dem allra flesta har lite finare grejer än till vardags. Det kan va allt från ett dyrt equiline schabrak till ett fint schabrak med kanske matchande benskydd från hööks, Det viktiga där är inte prislappen, utan att man har nått som själv tycker är fint.

Jag har under åren läst så många solskenshistorier om hur tränsen påverkar många olika hästar till det bättre. Nu när jag haft tränset i ca 9-10 månader och hunnit med att använda det en del. Så kan jag säga att ja det märks faktiskt skillnad. Tro det eller ej men främst på Diskett som är lite känsligare märktes det nästan omedelbar skillnad. Hon blev lugnare och stabilare. Eddie däremot som inte har chansen att använda det lika ofta märks det också skillnad på, han blir mer avslappnad och vågar ta ett lite stabilare stöd, samt att han blir mindre tjafsig i munnen.
Detta märktes tydligt då jag i början av jullovet (typ på julshowen) använde PS tränset och sen bytte tillbaka till hans vanliga. Det var så tydligt att det krävdes mer för att han skulle slappna av plus att han blev väldigt stark.

Självklart tror jag på att variation av nosgrimmor och i vissa fall bett är det bästa för många. Då det tryck som uppstår kan orsaka skador annars. Samtidigt som det finns för och nackdelar med de flesta nosgrimmor. Därför är det mycket möjlight att jag i framtiden kommer köpa fler av PS nosgrimmor för variationens skull .


Så ja nu vet ni…
Jag köpte ett ps träns till en ridskolehäst, för jag tycker han är värd det och ja det märks skillnad!


/Jossan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0