Helgen & dagen

Lördag: Det blev tyvärr ingen dressyrträning på grund av kylan. Termometern låg väl runt minus 20 så vi tyckte det var dumt att åka iväg på träning. Vi red en sväng dressyr i ridhuset istället, när det var uppehåll för lunch i träningarna som varit i stort sett hela helgen i ridhuset. Det var många som red dressyrträning för Jan-Ove som kommer upp några gånger per år och håller en träningshelg, roligt att se. Åter till mitt och Jagges ridpass, det blev inget avancerat dressyrpass för jag ställde inte de kraven, blev lite bekväm av mig och sitter helt enkelt kvar i komfortzonen vi har, aja baja Stina. Vi hade visserligen inte allt för lång tid ridhuset, men fokuserat ska man kunna rida i alla fall, det måste jag träna på. Det är fördelen med träningar, då blir man skälld på om man inte gör som man ska, haha.
 
Söndag: Igår var det också dressyrträningar för Jan-Ove under dagen. Jag och mamma hade insläppet så vi tog in ridskolehästarna vid 14-tiden, och matade privathästarna ute. Sedan kollade vi på några av träningarna, och Jennie som jag tränar för var också där och tittade, så vi pratade en del med henne och så vidare.
 
Vid 17 var det dags för hoppträning för vår del. Vi red bommar först, det var tre serier med travbommar, som låg så man red på en åtta, bommarna låg alltså mitt över medellinjen på mitten (X) och vid båda kortsidorna (ungefär vid G & D). Vi jobbade med att få hästarna runda och mjuka, och flytta sig lätt för skänklarna efter bommarna när man svängde. Jag tycker det gick ganska bra för mig och Jagge, idag känner jag en del träningsvärk i magen, haha. Sedan blev bomserierna till små hinder med en galoppbom före och efter. Det blev lite svårare här för oss, framförallt att landa i höger galopp när vi hoppat hindret på mitten. (När vi skulle till höger såklart). Vi jobbade på och han var bitvis väldigt rund och satt ihop bra i galoppen mellan hindren, men det sprack en del vid hindren och bommarna ibland. Verkligen en nyttig övning för oss. Sara som jag hoppar för hjälpte mig sen att försöka få till bra byten till höger, men då hade vi inget hinder längre, det gick två gånger på slutet, de byten vi gjorde åt andra hållet då (dvs höger till vänster) var väldigt fina tycker jag. Vet faktiskt inte om jag ridit så mjuka fin a byten med Jagge så lösgjord och rund och fin i galoppen som han var då. Byten är definitivt något vi borde träna på som stärkande övning.
 
Måndag: Idag var det dags att åka tillbaka till skolbänken efter jullovet, tyvärr. Jag tycker inte det var så farligt, och efter skolan gick jag direkt till stallet och mockade och red ut i snön på Jaggis. Hade sällskap av tvillingarna Julia och Josefine som har sin D-ponny på ridklubben också. Det var riktigt mysigt ute, bortsett från att det blåste och yrde omkring snö. Det var bara runt 5 minusgrader idag, och det har äntligen kommit tillräckligt med snö för att kunna trava och sådär. Jag tror Jagge var glad över att få trava i allt det orörda vita, för han såg nog ut som en giraff, hahah. Jag stannade i stallet och vid 18 fodrade jag kvällshö, då det var vår tur med den idag.
 
 
/Stina
 

Kommentarer
Postat av: ISABELLA

Hoppas du kommer få en superfin vecka vännen!! :) kramar!! :)

2016-01-11 @ 22:23:03
URL: http://isabella.vione.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0