Dressyrträning, vilken aha upplevelse

Igår red jag som sagt för min ridlärare Emma. Hon fick rida en stund på Eddie då jag upplevt att det inte riktigt känts som det kanske brukar. Lösningen vi kom fram till är att jag måste börja rida honom jättemycket mer framåt och samtidigt ha en väldigt mjuk kontakt. 

Jag har länge vetat att jag måste få honom mer framåt eftersom formen kommer bakifrån. Men ibland är det lättare att veta att nått behöver göras än hur man faktiskt ska göra det. Vill inte precis behöva sitta och "sparka" på honom eller göra nått annat drastiskt när det ändå inte skulle göra att han gick fram mer. Samtidigt som det ibland är bättre att säga till ordentligt en gång istället för att sitta och "tjata". 

Lektionen gick väldigt bra över lag men det är ju svårt att ändra på så mycket och det är inget som sker på ett ridpass heller. 

Idag däremot märktes det skillnad redan från början, så himla skönt och jag känner lite att när jag tycker det går "för fort" det är där han måste vara nu ett tag. Och i hoppningen är det nästan alltid där han måste vara. Idag var han riktigt fin men man måste verkligen se till att han kommer fram till bettet och vågar ta stöd där. 

Här kommer lite bilder från lektionen (tror aldrig vi haft en sån här stilren outfit förut haha) 







/Jossan

Kommentarer
Postat av: Michelle Petersson

Låter som en givande träning! Är så kul när man får den där aha-upplevelsen ;) Lycka till i fortsättningen! :D

2016-01-08 @ 13:06:28
URL: http://nouw.com/michellepetersson

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0