En eftermiddag i stallet

 
Ja det blev en sådan idag, åkte till stallet vid 13 och mockade åt Pikant och Jagge. Jag hade två hästar idag, då Pikants ägare är hemma över helgen, och hon som skulle ta hand om Pikant hade inte riktigt tid idag, så då sa jag att jag kunde fixa det. Pikanten har förövrigt stallets mest lättmockade box, och Jagge har den näst lättaste, så jag kan ju inte säga att det var en så stor ansträngning. Jag fixade i alla fall maten till dem och bytte vattenhinkarna, sen fick Jagge äta lite medan jag gjorde i ordning honom.
 
Vi hade bestämt, eller jag kanske, att vi skulle rida dressyr på utebanan idag, och jag är riktigt nöjd med passet, fast det egentligen inte var ett sånt där superpass, men jag kände liksom att det var givande, jag joggade igång han i trav och började för ovanlighetens skull med att jobba galoppen, en del galopp-skritt-galopp, så att det ska sitta i de enkla bytena, något enkelt byte gjorde vi, och en hel del förvänd galopp, jag tycker galoppen var riktigt bra, bara jag håller i yttertygeln och kan lossa honom inåt, framförallt i vänstersidan, vilket gör att jag måste hålla lite mer i vänstertygeln i höger varv också, för att han är lite stelare i vänstersidan. Men åt höger höll jag i yttertygeln samtidigt som jag red med något tagen bakdel, och fattade galopp därifrån från skritt, det funkade riktigt bra och han var duktig.
 
Sen gick vi över till traven, han är lite för pigg när han inte gått dressyr så mycket den här veckan, då måste man ta många halvhalter på yttertygeln, då blir det bättre, skolorna var lite för springiga just för att han var pigg, men skänkelvikningarna var bra, efter lite korrigering från mig däruppe blev de riktigt bra. Fokuserade på att verkligen få honom att komma till yttertygeln, komma upp på yttersidan för att bli rak, främst i höger varv, men det tänkte jag mycket på när jag joggade igång, så det blev rätt bra sedan. Det är också något som kommer när han inte gått så mycket dressyr och är lite pigg. När han är så pigg är det rätt mycket häst att rida ihop, men det fick jag till rätt bra och man kände hur fin och mjuk han var när jag travade av sedan.
 
Sedan skulle jag rida Pikant, som är en före detta travare som min kompis Norunn äger och rider, främst dressyr. Jag har ridit henne en gång förut, ett halvt pass, och det var riktigt kul att variera sig och få komma upp på en annan häst idag. Hon var rätt stel till vänster till en början, men efter en del ställande inåt i vänstervarv och en massa utåtställande/rakriktande i höger varv, så släppte hon och blev väldigt mjuk och fin även på vänster, gjorde en del skänkelvikningar, jobbade henne i lite lägre form (inte tävlingsform, hon är ingen tävlingshäst heller, haha) och försökte verkligen runda henne. i traven var hon riktigt fin efter ett tags jobb, och galoppen tycker hon ju är rätt jobbig eftersom hon inte är gjord för att galoppera egentligen, hon orkar inte riktigt hålla ihop formen i fattningarna, men gjorde några fina ändå, och även hon var lite pigg=Väldigtmycket för en liten Stina att rida ihop i galoppen, hihi. Men vi jobbade på och det var riktigt roligt, trevlig häst det där, supersnäll också.
 
/Stina
 
 
 
 
Två fina bilder på mig och Jagge från hemmadressyren! Fotade av Jossan
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0