Två grå i två dar

Ja som rubriken lyder, ridit två grå ponnysar i två dagar. Igår red jag först Jagge i ridhuset, det var nyvattnat och då vågar han inte riktigt ta för sig tyvärr, men mot slutet blev han fin och tog för sig lite mer. 
Sedan red jag Fillans D-ponny Max på hennes dressyrlektion då hon var sjuk. Max är en häst som inte riktigt förstått att skänkeln ska vara intill hela tiden, för lägger man skänkeln emot bara lite grann vill han gärna traska iväg, då blir det ju lätt så att mantra bort skänkeln från hästens sida, i stället för att ha den ännu mer intill som man borde. Vi red i alla fall vändningar i skritt och sedan skulle man fram tvärs över ridbanan, sedan vände man åt andra hållet och red tvärs över, sicksack blev det. Efter ett tag skulle vi i alla fall lägga in trav emellan vändningarna, vilket blev rätt svårt när man måste ha skänkeln intill även i avbrottet och han måste göra kvicka igångsättningar och avbrott. Han blir gärna lite stark så det var ju en toppenbra övning för honom. Sedan tog vi galopp i stället för trav, vändning i skritt, galoppfattning, galoppera några meter, avbrott och vändning igen. Även här var det svårt men nyttigt för oss.

Idag då? Började med en uteritt på bästa Jaguaren. Han var pigg och glad och ville gärna galoppera fort i skogen, riktigt kul hade vi det. Sedan tog jag Max i ridhuset, gjorde halter där han verkligen behövde stå stilla, ryggade lite samt gjorde några skänkelvikningar på diagonalen. Red även en hel del galoppjobb, började med skritt-galopp-skritt för att bygga vidare sedan gårdagen och för att inte ska ta allt med framdelen och bli stark. Efter några sådana avbrott och igångsättningar samlade vi ihop galoppen, för att han ska börja bära sig själv, det blev jobbigt för honom så han bröt av någon gång men han lyssnade rätt bra när jag samlade. På slutet blev han fin och bar upp sig själv bättre, fick även igenom vänstersidan som han stod emot en del i, givande ridpass blev det.

/Stina



De enda bilder jag har från idag!

Kommentarer
Postat av: Fillan

Åh jag är så glad att jag har dig Stina! De låter verkligen som att du börjar hitta även på Max hur du ska rida ;)

2014-02-14 @ 07:46:38
Postat av: sonny

Kolla gärna min blogg www.sonnyA.blogg.se

2014-02-15 @ 11:07:18
URL: http://sonnyA.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0