När det känns lätt är det rätt

I de flesta fall tror jag att det är som rubriken lyder. När det känns lätt att hoppa en speciell bana till exempel, då gör man nog rätt i sin ridning då det annars inte skulle kännas så lätt. Eller om man rider ett dressyrprogram och det känns lätt, då rider man som man ska och hästen lyder ens hjälper, alltså är det rätt då.
Oftast när man gör rätt så ser det också väldigt lätt ut, och det är väl egentligen det man strävar efter i denna sport. Att det ska se lekande lätt ut, och det gör det rätt ofta på stora tävlingar som sänds på tv. Hur svårt det än kan vara så ser det ofta lätt ut när de hoppar banor på 160 cm med sina hästar som inte är mycket större än hindren eller när de rider galoppombyten i varje galoppsprång, eller när man ser en piaff eller en passage. Det är väldigt häftigt och nyttigt att kolla på ryttare på hög nivå, till exempel på tv, eller ännu bättre, live. Då ser man verkligen att det för många ryttare ser otroligt lätt ut, och det är precis det man själv vill uppnå kanske.
 
Jag menar inte att det ska vara lätt som en plätt att rida, men jag menar att när allt stämmer och man gör rätt, så känns det oftast lätt, allt flyter liksom på. Hästen blir inte dragig eller seg för skänkeln, inte svårstyrd eller svår att flytta åt sidan, det bara flyter på och hästen söker jobb att utföra.
När man känner känslan av en häst som lyder ens minsta vink och söker jobb som jag skrev ovan, då är det en fröjd att rida, och även att se på i de flesta fall. Känslan man får när man sitter i sadeln och hästen gör precis det man tänkt, den känslan är värd varje buren vattenhink, varje greptag i boxen, varje packad höpåse och varje frusen tå man fått i stallet. det är i alla fall så för mig och jag är nästan säker på att det finns en hel del som håller med mig.
 
Det är stunder som dessa man kämpar för, stunderna när det går fantastiskt bra.
 
/Stina
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Kim

Väldigt bra skrivet!

2014-12-02 @ 17:22:17
URL: http://kimsfoton.blogg.se/
Postat av: Alf

älskar hur du skriver 😍 så sant 👏

2014-12-02 @ 20:18:18
URL: http://jryttarna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0