Hur viktig är varierad träning?

Ja, hur viktigt tycker ni det är att träna hästar varierat? På varierat underlag och att träna på olika saker?

För mig och många andra är det verkligen viktigt. Jag tror verkligen inte en häst mår bra av att gå på bana 365 dagar om året. Jag rider ut rätt mycket, i skogen för att låta hästarna gå på annat underlag och göra andra saker än att bara trimmas på banan. Jag tror det stärker hästen väldigt mycket och jag tror man tjänar mycket på banan om man är van att rida ut. Till exempel så blir hästen starkare och tål mer om den får gå på varierat underlag, där det är platt, där det är backigt, på asfalt, barr och över stock och sten. Hästarna lär sig hålla koll på fötterna och det viktigaste av allt tror jag, hästen blir inte uttråkad och då blir den mer arbetsvillig på banan vilket kommer leda till bättre resultat i träningen. Även om man tränar ett pass på banan så tror jag det lönar sig att rida fram och/eller avsluta ute. Det är för hästen att få skrittas igång/ skrittas av på ett annorlunda underlag och dessutom ökar förhoppningsvis hästens arbetsvilja och framåtbjudning om den börjar sitt pass ute i skogen till exempel.
 
En annan fördel med att vara van att rida ute är att man får lära sig att rida i alla väder, för på tävling kan det regna, det kan blåsa, det kan snöa och det kan vara 30 grader varmt och sol, är man van att rida under dessa omständigheter, dels hästarna men mest vi ryttare tror jag, ökar man ju sina chanser att prestera på tävling under liknande väderförhållanden ganska mycket. Man vill ju inte alltid lyckas bäst när det är helt vindstilla, helt perfekt varmt och varken regnigt eller för soligt, för måste man ha dessa förutsättningar för att lyckas kommer man sällan att lyckas.
 
Förra året när jag tävlade Douglas red jag honom ca 4 dagar i veckan, ibland fler, ibland färre. Där han bodde finns inget ridhus, ingen paddock heller för den delen, vi red ut i alla väder. Trots det gick vi från hans första dressyrtävling på våren till flertal LA segrar med upptill 72% i dressyr på hösten. Man kan nog räkna gångerna vi tränat på ridbana på en hand nästan, det hände max 7 gånger. Vi red dressyrprogram på täkter, tränade skänkelvikningar och styrka efter grusvägarna, hoppade vattenpölar och red upp för ett berg. Någon månad på sommaren stod han på bete, men jag red honom lika mycket där, i hagar med gräs upp över magen på honom, så tränade vi. Och vi levererade på banorna trots det, eller ska vi säga tack vare det?
 
Det jag vill komma till är att jag tycker att variation i sin träning med häst är väldigt viktigt, både att variera innehållet i sina pass och även var man rider sina pass. Det går alldeles utmärkt att rida dressyr ute i skogen.
 
 
 
/Stina
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Linn

Bra inlägg! Håller helt och fullt med om att man kan skritta fram eller av ute i naturen!

Kram

2014-12-08 @ 09:22:20
URL: http://linnhultgren.horseworld.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0