Utvärderar våran hopptävlingsdebut

Hoppade 70 cm och 80 cm på Delsbo kör & ridsällskap. 

LE (70cm) 
Det gick jättebra och han hoppade väldigt bra även fast det var lite segt. På framhoppningen var han väldigt högt över speciellt oxern. Tyvärr fick vi ett retligt stopp på första hindret  inne på banan då jag inte var tillräckligt bestämd. Men sen hoppade han resten av banan felfritt även om min ridning inte var den snyggaste. Men hade bara bestämt mig för att han skulle hoppa resten sen var inte stilen det viktigaste eftersom jag vet att jag måste fortsätta jobba mycket med min hoppsits.

LD (80 cm)
Ville först inte starta för jag tyckte det kändes läskigt högt och han hade ju varit så duktig i första klassen så tyckte jag det räckte. Men med lite övertalning så gick jag ändå banan och startade också med vetskapen att om det kändes alldeles åt skogen kunde jag ju alltid utgå. På framhoppningen fick jag inte över han över oxern så vi sänkte ner den och då hoppade han, valde att inte försöka hoppa den när den var upphöjd igen eftersom det endå inte brukar vara så maxade oxrar i LD.
Inne på banan fick vi ett stopp på 4an, ett på 5an(eller 6an)  och ett på sista hindet (8an) . Sprången blev väldigt mycket från stilastående och rakt upp eftersom han hade dåligt tryck och väldigt slut på fart. Valde hursomhelst att hoppa om eftersom det var clear round bedömning och jag tänkte att det säkert skulle gå bättre när han sett banan en gång. Fick två stopp på 1an, sen hoppade han 1an, 2an & 3an som låg mot utgången. Efter det valde jag att utgå eftersom han som sagt var väldigt trött i värmen och annars hade han säkert stannat på 4an som var en maxad oxer bort från utgången. Kände att det var bättre att både han och jag fick en så bra upplevelse som möjligt av våran första bortatävling.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det visade sig att det inte är höjden som är vårt problem, och jag tyckte inte heller hindren var så höga som jag hade trott. Men vill bara säga ett extra tack till alla som trott (och tror) på oss och som övertalade mig att först anmäla och sen starta. För jag vet ju själv att vi kan klara det men ibland fegar man ur lite och då är det guldvärt att ha personer där som stöttar en och vill att man ska lyckas.

/Jossan
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Malin Ottenbäck

Bra jobbat! Tyckte det lät som att det gick bra! Ska ni tävla nå mer snart? :)

2014-08-17 @ 13:08:28
URL: http://tildaomalin.blogg.se
Postat av: Malin Ottenbäck

Svar: vad roligt att du tävlar dressyr, för det gör jag också. ;)
När är nästa tävling för dig? :)

2014-08-17 @ 14:34:57
URL: http://tildaomalin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0