Favoritsort på nosgrimma

Min favoritsort på nosgrimma är remont, har använt det ända sedan jag började med hästar, ridskolan har det och jag har alltid haft remont för dressyrridning, ibland använder jag dock något gammalt aachenträns men inte så ofta. Det jag gillar med remont-nosgrimmor är att de är väldigt enkla, inget onödigt på dem men det sitter ändå där det ska och håller bettet på plats, jag tycker även att det är jättebra med remmar långt ner på tränsen, en engelsk nosgrimma eller en aachen-nosgrimma utan snokrem tycker jag funkar sämre än en remontnosgrimma då jag tycker hästarna får en tendens att vilja gapa lite mer när det blir jobbigt när de inte har en rem långt ner på nosen. 
Med en remont-nosgrimma är det bara en nosrem, som sitter långt ner, lätt som en plätt, och bra också. 
 
Nackdelen med remont-nosgrimmor är att det inte finns så många modeller och så, det finns överhuvudtaget inte så många på marknaden, aachen-nosgrimmor finns till exempel i alla möjliga modeller, former och färger, breda, smala, lackade, blingade, dekorerade eller vanliga enfärgade. Remont-nosgrimmor finns nästan bara i vanliga enfärgade sorter och alla ser någorlunda likadana ut. Det är det som är det tråkiga med dem, men det gör inte så mycket. 
Två olika remont-träns från hooks.se
 
/Stina
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0